....::شبكة منتديات تملى معاك::.....
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

....::شبكة منتديات تملى معاك::.....

لدينا كل ماهو جديد × جديد

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

الأحتفال بالكريسماس حلال اما حرام, ارجو الأهتمام بالتوبيك ل

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin

الأحتفال بالكريسماس حلال اما حرام, ارجو الأهتمام بالتوبيك ل Empty
مُساهمةموضوع: الأحتفال بالكريسماس حلال اما حرام, ارجو الأهتمام بالتوبيك ل   الأحتفال بالكريسماس حلال اما حرام, ارجو الأهتمام بالتوبيك ل Icon_minitimeالخميس يناير 24, 2008 5:16 am

الرحمن الرحيم

الموضوع انا بقالي حوالي اسبوع عاوز انزلة لأن شايف انه مهم جدا

بس كنت مستني لما اجيب بعض الأدلة على كلامي

نبدا بالموضوع

اولا موضوع الكريسماس بقى كل سنة بياخد مساحة اكبر من حجمة وبدا يبقى ليه طقوس عند نسية كبيرة من الناس

او حتى لو ما احتفلش بيه بيبدي مظاهر الأحتفال بيه منها موضوع شجرة راس السنة او الأجراس او ...او ....

وحتى لحظت ده في تواقيع بعض الاعضاء والمشرفين

هسال سؤال هوا ده من اعيادنا عشان نحتفل بيه او نبدي مظاهر الأحتفال بيه ...

هل الأسلام امرنا بذلك .....

طبعا مع احترامي لجميع اخوانا النصاري بس احنا كا مسلمين لا يعنينا شيء من هذا الأحتفال

الأجابة على السؤال ده ان الأحتفال بيه او ابداء اي مظاهر من الأحتفال حرام بفتوى شرعية

واليك نص الفتوى للشيخ عبدالله بن عبد الرحمن الجبرين

وكان السؤال كا الأتي

سوف يحتفل العالم بعد عدة اشهر بما يسمى الألفبة الثالثة بمناسية دخول عام 2000 للميلاد

فما حكم الشرع فيما يفعلة بعض المسلمين بالمشاركة في هذا الأحتفال ولو من باب المجاملة للنصارى ؟

وهذه هيا الأجابة بالنص ....

لايجوز الأحتفال باعياد الكفار ولو على وجة المجاملة , لأنها اعياد مبتدعة ما انزل الله بها من سلطان غلا اصل ليها في الكتب السماوية ولا في الشرائع الالهية وانما هي محدثات النصارى الذين شرعوا من الدين ما لم ياذن يه الله

ولا شك ان المشاركة في هذا الاحتفال او غيره من اعيادهم يعتبر ذلك اقرار لهذة المحدثات وتعظيما لهؤلاء المبتدعة فعلى هذا يحرم على المسلمين تعظيم هذه الأعياد وتهنئة اهلها واظهار شيء من الفرح والسرور بها مما يعد اقراا لتلك البدع
بل المسلمون يعتبرونها كسائر ايام السنة وانما يحتفلون بالأعياد الشرعية الأسلامية ويما شرع فيها من الصلاة والعيادات ...........والله اعلم

.......................................................

وكان فيه سؤال تاني برده على نفس الموضوع وبيكلم في نفس النقطة بتاعت المشاكرة بالمظاهر باي نوع من انواعها
وقد اجابت عليه اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والأفتاء برقم 21049 ةتاريخ 12/8/1420 هـ

طبعا انا مش هقدر اكتب كل الأجابة بتاعتهم لأنها في ست صفح

بس مضمونها حرام شرعا ولايجوز المشاكرة لالمظاهر باي نوع منها او حتى من باب المجاملة

...................................................................

طبعا عشان مش عاوز اطول اكتر من كده المضمون يا اخواني واخواتي ان الي بينعملة الأيام ده حرام وبرده المشاكرة بالصور او الملصقات او الشجر وخلافة حرا م
فاريت يا جماعة كلنا ننتبه للموذوع ده ونصحح

والي عاوز يعرف انا جبت الفتاوي دي منين ...
انا جبتها من كتاب اسمه (( الفتاوى الشرعية في المسائل العصرية من فتاوى علماء البلد الحرام))

واسف علىالأطالة

Bye
Abo Loai

--------------------
https://hop4ever.4umer.com
elezmazy
Admin

الأحتفال بالكريسماس حلال اما حرام, ارجو الأهتمام بالتوبيك ل Empty
مُساهمةموضوع: رد: الأحتفال بالكريسماس حلال اما حرام, ارجو الأهتمام بالتوبيك ل   الأحتفال بالكريسماس حلال اما حرام, ارجو الأهتمام بالتوبيك ل Icon_minitimeالإثنين فبراير 25, 2008 5:51 am

شكرا لك تحياتى

الأحتفال بالكريسماس حلال اما حرام, ارجو الأهتمام بالتوبيك ل
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-